UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS ANTWERPEN, AFGEKORT : UZA

Association sans but lucratif


Dénomination : UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS ANTWERPEN, AFGEKORT : UZA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 874.619.603

Publication

05/01/2015
ÿþOndernemingsnr : 874.649.603

Benaming

(voluit) : Universitair Ziekenhuis Antwerpen

(verkort) : UZA

Rechtsvorm : Instelling zonder winstoogmerk

Zetel : Wilrijkstraat 10 - 2650 Edegem

Onderwerp akte : Uitbreiding statuten met addendum & samenstelling Raad van Bestuur

Hoofdstuk (,Algemene bepalingen

Artikel 1.

Oe maatschappelijke zetel van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen is gevestigd te 2650 Edegem,

Wilrijkstraat 10, gerechtelijk arrondissement Antwerpen.

Artikel 2.

Het doel van het UZA is, in een pluralistisch perspectief, het verlenen van kwaliteitsvolle

patiëntenzorg met een universitaire dimensie, de ontwikke-ling van nieuwe technologieën, de evaluatie van medische activiteiten, en ten behoeve van de Universiteit Antwerpen klinisch onderzoek en opleiding Onder dit doel vallen alleszins de uitbating van het universitaire ziekenhuis en gezondheids-'voorzieningen, medisch-sociale inrichtingen of welzijnsvoorzieningen. Onder dit doel vallen eveneens het stellen van alle rechtshandelingen inzake alle roerende en onroerende goederen van het UZA en alle rechtshandelingen die rechtstreeks of onrechtstreeks voor de realisatie van dit doel noodzakelijk zijn.

Hoofdstuk 11.0e Algemene Vergadering

Artikel 3.

Oe Algemene Vergadering heeft krachtens het decreet houdende oprichting van de rechtspersoon

UZA de volheid van bevoegdheid. De Algemene Vergadering belast de Raad van Bestuur met het bestuur

van het UZA. De Algemene Vergadering kan de volgende bevoegdheden niet toebedelen aan de Raad van

E3estuur:

- het vastleggen en wijzigen van de statuten;

- het vastleggen van de opdrachtverklaring van het UZA;

_ het goedkeuren van de beheersovereenkomst tussen de UA en het UZA, inclusief het algemene kader en

de desbetreffende strategische allianties voor samenwerking met andere instellingen;

het goedkeuren van de begroting en de rekeningen van het UZA;

- het goedkeuren van het jaarverslag en van het meerjarenplan;

- het verlenen van de kwijting aan de bestuurders;

- het vastleggen van de samenstelling van de Raad van Bestuur van het UZA; het benoemen en afzetten

van de bestuurders;

- de ontbinding van de rechtspersoon en het vastleggen van de bestem-ming van de goederen na

ontbinding.

Oe Algemene Vergadering heeft de mogelijkheid om aan de Raad van Bestuur toebedeelde aangelegenheden naar zich toe te trekken.

Op de laatste biz vare lock B vermelden " Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzli van de perso(o:n(er,1 bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden le vertegenwoorr, ige. ,

Verso : )Vaam en handtekening

MOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Rechtbank van koophandel

Antwerpen

2 Z DEC. 2a1tt

afdeling Antwerpen

..

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

De Algemene Vergadering richt een auditcomité op en benoemt de leden van dit comité. De gedelegeerd bestuurder en de hoofdgeneesheer kunnen geen deel uitmaken van het auditcomité. De werking en de bevoegdheden worden vastgelegd in een intern reglement goed te keuren door de Algemene

Vergadering.

De Algemene Vergadering richt een remuneratiecomité op en benoemt de leden van dit comité. Dit comité adviseert inzake de remuneratie van de bestuurders en de evaluatie bij hernieuwing van het bestuursmandaat, behalve voor de bestuurders die van ambtswege zetelen.

Artikel 4.

§ 1.De Algemene Vergadering bestaat uit 24 leden. Ten minste twee derden van deze leden

vertegenwoordigen de Universiteit Antwerpen.

De ambtshalve leden zijn:

a) de rector, de algemeen beheerder, de decaan en de vice-decaan van de faculteit Geneeskunde;

b) de gedelegeerd bestuurder en de hoofdgeneesheer.

De door de Raad van Bestuur van de UA aangestelde leden zijn:

c) 12 leden die de Universiteit Antwerpen vertegenwoordigen. Ten minste 4 van deze leden zijn voltijds ZAP-lid van de faculteit Geneeskunde en worden in overleg met de faculteit aangeduid;

d) 3 leden, niet behorend tot het UZA noch de UA en die vertrouwd zijn met het ziekenhuiswezen, voorgedragen door de Rector en de Voorzitter van de Raad van Bestuur van de UA. De overige drie leden warden voorgedragen door de bestendige deputatie van de Provincie Antwerpen na overleg met de Rector van de UA.

§ 2.1-let mandaat van de leden sub c) en d) bedraagt 3 jaar en is hernieuw-'baar. Een lid kan tussentijds schriftelijk zijn ontslag geven aan de voorzitter van de Algemene Vergadering, De Raad van Bestuur van de UA voorziet dan in zijn opvolging door de aanduiding van een plaatsvervanger die de duur van het lopende mandaat voleindigt.

Artikel 6.

Op de algemene vergadering heeft ieder lid een gelijk stemrecht en worden de besluiten genomen

bij meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, behalve in de gevallen

waarin de wet, het decreet of de statuten anders bepalen.

Over een statutenwijziging kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en besluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer ten minste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het doel of op de doel-einden waarvoor het UZA is opgericht, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en besluiten alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden bedoeld in het tweede of het derde lid ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Artikel 6.

De voorzitter van de Algemene Vergadering is de rector van de Universiteit Antwerpen. Hij kan zich

als voorzitter laten vervangen door een ander onder haar leden door de Algemene Vergadering aan te duiden lid.

Artikel 7.

De Algemene Vergadering komt ten minste twee maal per jaar bijeen, teneinde de opdrachten

zoals bepaald in het decreet waar te nemen. Op initiatief van de voorzitter of wanneer minstens één zesde

van de leden erom verzoekt, kan een bijzondere Algemene Vergadering worden bijeengeroepen.

De Voorzitter bepaalt de datum en het uur van de bijeenkomst. Hij bepaalt ook de agenda. De agenda en de

bijhorende documenten worden ten minste 7 dagen voor de vergadering aan de leden overgemaakt.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

Hoofdstuk III.De Raad van Bestuur

Artikel 8.

De Raad van Bestuur is samengesteld uit de volgende leden:

a) de rector, de algemeen beheerder; de decaan en de vice-decaan van de faculteit geneeskunde;

b) de gedelegeerd bestuurder en de hoofdgeneesheer; evenals twee personeelsleden, één als verkozene van het medische personeel en één als verkozene van het niet-medische personeel. De Raad van Bestuur stelt het verkiezingsreglement op;

c) vier leden, niet behorend tot het UZA en wegens hun bijzondere deskundigheid voorgedragen door de rector,

Het mandaat van de leden, behalve van dezen die ambtshalve zetelen, bedraagt drie jaar en is tweemaal hemieuwbaar, na evaluatie door het remuneratiecomité.

De leden van de Raad van Bestuur, behalve dezen sub a) vermeld, kunnen als bestuurder ad nutum ontslagen worden door de Algemene Vergadering.

De leden sub c) ontvangen een vergoeding bepaald door de Algemene Vergadering.

Artikel 9.

De voorzitter van de Raad van Bestuur is de rector van de Universiteit Antwerpen. De rector kan

zich laten vervangen, uitsluitend door een lid vermeld onder artikel 8 sub a) of c), aangeduid door de Raad

van Bestuur op voorstel van de rector.

Artikel 10.

De directieleden van het UZA, evenals interne of externe deskundigen, kunnen op de vergadering

worden uitgenodigd in functie van de behandel-de punten.

Artikel 11,

De Raad van Bestuur duidt een secretaris aan. De secretaris kan al of niet lid zijn van de Raad

van Bestuur.

Artikel 12.

De voorzitter bepaalt de agenda, de datum, het uur en de plaats van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De gedelegeerd bestuurder is belast met de voorbereiding van de agenda, de documenten en de notulen van de Raad van Bestuur.

Artikel 13.

De medische raad en de faculteit Geneeskunde UA adviseren de Raad van Bestuur. Het

uitvoeringsreglement legt de bevoegdheden en procedures vast voor de uitvoering van dit artikel.

Artikel 14,

De Raad van Bestuur is bevoegd tot het sluiten van individuele samen-werkings-Tovereenkomsten

met andere instellingen, rekening houdend met de wetgeving op de ziekenhuizen en met artikel 9 §4, 2de

alinea, 2° van het decreet d.d. 4 april 2003 houdende bepalingen tot de oprichting van een Universiteit

Antwerpen.

Artikel 15,

De Raad van Bestuur kan bevoegdheden delegeren aan de gedelegeerd bestuurder, aan andere

leden van de Raad van Bestuur of aan leden van de directie of het personeel Deze regelingen zijn steeds

herroepbaar, De delegatiehouders rapporteren aan de Raad van Bestuur over de genomen beslissingen.

Artikel 16.

De werking van de Raad van Bestuur en de bepaling van quorum en meer-derheid inzake

beslissingen worden bepaald door het huishoudelijke regle-ment. Dit reglement dient rekening te houden

met de bepalingen van het decreet op de oprichting van de rechtspersoon UZA en met de bepalin-'gen in de

onderhavige statuten.

rti,

w

w

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOE} 2.2

Hoofdstuk IV.Directiecomité, gedelegeerd bestuurder en hoofdgeneesheer

Artikel 17.

De Raad van Bestuur is bevoegd voor de samenstelling en de aanstelling van een directiecomité.

De gedelegeerd bestuurder zit het directiecomité voor en is belast met de dagelijkse leiding van het UZA.

De voorzitter van de Raad van Bestuur enfof de gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigen het UZA in en

buiten rechte.

Artikel 18.

De gedelegeerd bestuurder wordt aangesteld door de Algemene Vergade-iring voor hernieuwbare termijnen van 6 jaar. Met de gedelegeerd bestuurder wordt een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur gesloten. Conform artikel 9 §6 van het decreet van 4 april 2003 houdende bepalingen tot de oprichting van een Universiteit Antwerpen kan de Algemene Vergadering de gedelegeerd bestuurder ad nutum ontslaan,

De hoofdgeneesheer wordt aangesteld door de Algemene Vergadering voor een hernieuwbare termijn van 4 jaar,

De Algemene Vergadering legt het profiel voor de functies van de gedele-geerd bestuurder en van de hoofdgeneesheer vast, alsook de procedure en de criteria voor aanstelling en evaluatie.

Hoofdstuk V.Ontbinding

Artikel 19.

De ontbinding van het UZA kan slechts geschieden nadat de Algemene Vergadering in een

voorafgaande zitting de ontbinding en de toewijzing van de goederen op de agenda heeft geplaatst. De beslissing tot ontbinding van het UZA en de toewijzing van de goederen bij ontbinding gebeurt door de daaropvolgende Algemene Vergadering. Hiervoor moet minstens twee derden van de leden aanwezig zijn en moet de beslissing worden genomen met een meerderheid van vier vijfden van de aanwezige leden.

Bij de ontbinding worden de goederen toegewezen hetzij aan de UA, hetzij aan een instelling met een gelijkaardig doel als het UZA.

Hoofdstuk VI.Overgangsmaatregelen

Artikel 20.

De huidige afgevaardigd bestuurder van het UZA treedt in dienst als gedelegeerd bestuurder van het UZA met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, ingaand op de datum waarop de Raad van Bestuur van de UA overgaat tot de oprichting van de rechtspersoon UZA. De gedelegeerd bestuurder wordt om de 6 jaar geëvalueerd. De periodiciteit van de evaluatie begint te lopen van 1 oktober 2001, datum waarop het eerste mandaat van de huidige afgevaardigd bestuurder van het UZA een aanvang nam.

Artikel 21,

De hoofdgeneesheer die bij de inwerkingtreding van deze statuten in functie was bij het UZA op

grond van de regelgeving van toepassing op het Universitair Ziekenhuis van aanvankelijk de Universitaire

Instelling Antwerpen, en sinds 1 oktober 2003 van de Universiteit Antwerpen, blijft bij wijze van

overgangsmaatregel aangesteld als hoofdgeneesheer van het UZA tot 30 september 2007,

Luik B - Vervolg

Addendum

Bevoegdheden van de Raad van Bestuur Lh.k, van kwaliteit.

1. De Raad van Bestuur keurt de missie goed, verzekert de periodieke herziening en maakt de missie publiek.

2, De Raad van Bestuur keurt de strategie en beleidsdocumenten goed en delegeert de opmaak en uitvoering van de operationele plannen en de procedures die daaruit voorvloeien aan het management,

3, De Raad van Bestuur keurt het investeringbudget en de begroting goed en alloceert de middelen die nodig zijn voor de missie.

4. De Raad van Bestuur keurt, op basis van het jaarverslag, de programma's voor opleiding en onderzoek goed en ziet toe op de kwaliteit ervan,

5. De Raad van Bestuur evalueert jaarlijks de gedelegeerd bestuurder op basis van de doelstelling die werden goedgekeurd door het remuneratiecomité.

6. De Raad van Bestuur keurt jaarlijks het programma voor kwaliteit en patiëntveiligheid goed en ontvangt elk kwartaal rapporten over dit programma zodat tijdig actie kan genomen worden indien nodig.

Bestuurders, herbenoemingen

VERSCHOREN Alain, Walenstraat 5 - 2060 Antwerpen, ° 9.08.1954

VAN DER STRAETEN Johnny, Petrus Van Bavegemstraat 5 - 9200 Dendermonde, ° 3,08.1958

HEIJNEN Bart, Lentelaan 26 -1910 Kampenhout, ° 3,11,1961

VAN ROYEN Paul, Lange Koepoortstraat 5216 - 2000 Antwerpen, ° 28/10.1958

TASSIGNON Marie José, Wapenhaghestraat 6 - 2600 Antwerpen, ° 1.07.1952

SOMERS Yvan, Wavervelden 4 - 2861 St. Katelijne Waver, ° 7.04.1965

LAMBERT Julien, Hoge Aardstraat 79 - 2610 Wilrijk, ° 21.07.1958

VRINTS Chris, Jacobuslei 114 - 2930 Brasschaat, ° 18.06.1951

Bestuurders, nieuwe benoemingen

THORRE Katrien, Rijstraat 112 - 9400 Ninove, ° 25.07.1968 te Tielt

MATTHEUS Rudy, Eikenstraat 56 - 3210 Linden, ° 20.01,1961 te Leuven

DE ROEY Walter, Schutbocht 7 - 2970 Schilde, ° 23.02.1956 te Merksein

COUMANS Wim, Zavelstraat 158 - 3010 Leuven, ° 25.09.1949 te Wilrijk

Bestuurders, einde benoemingen

DEMEESTER Wivina, Monnikendreef 5 - 2930 Zoerstel, ° 13.12,1943 te Aalst

AVONTROODT Yolande, Buiserdlaan 23 - 2970 Schilde, ° 9.03,1950 te Antwerpen

Vertegenwoordiging Universitair Ziekenhuis Antwerpen

Johnny Van der Straeten

Gedelegeerd bestuurder

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

*Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

7*.

26/02/2015
ÿþMOF) 2.2

~" ~ ~ ~ ~ ~ - In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

I ~ t

Ondernemingsnr : 874.619.603

Benaming

(voluit) : Universitair Ziekenhuis Antwerpen

(verkort) UZA

Rechtsvorm : Instelling zonder winstoogmerk Zetel : Wilrijkstraat 10 - 2650 Edegem Onderwerp akte : Benoeming commissaris

IIN

150 906* nn

Rechtbank van koophandel

Antwerpen

16 FEB, 2015

afdelingrAnti ffi nwerpen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

De Algemene Vergadering van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen van 2 februari 2015 beslist om

BLIO Bedrijfsrevisoren, Uitbreidingstraat 66, bus 13 - 2600 Antwerpen, opnieuw

aan te stellen als bedrijfsrevisor voor de boekjaren 2015, 2016 en 2017.

Vertegenwoordiging Universitair Ziekenhuis Antwerpen

Johnny Van der Straeten

Gedelegeerd bestuurder

Op de laatste blz van Luik B vermelden : Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(oin(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoardien

Verso . Naam en handtekening.

Coordonnées
UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS ANTWERPEN, AFGEKORT …

Adresse
WILRIJKSTRAAT 10 2650 EDEGEM

Code postal : 2650
Localité : EDEGEM
Commune : EDEGEM
Province : Anvers
Région : Région flamande