BELGISCHE VERENIGING VOOR CARDIO-THORACALE HEELKUNDE, AFGEKORT : BVCTH, IN HET FRANS : SOCIETE BELGE DE CHIRURGIE CARDIO-THORACIQUE, EN ABREGE : SBCCT, IN HET ENGELS : BELGIAN ASSOCIATION FOR CARDIO-THORACIC SURGERY, SHORT : BACTS

Association sans but lucratif


Dénomination : BELGISCHE VERENIGING VOOR CARDIO-THORACALE HEELKUNDE, AFGEKORT : BVCTH, IN HET FRANS : SOCIETE BELGE DE CHIRURGIE CARDIO-THORACIQUE, EN ABREGE : SBCCT, IN HET ENGELS : BELGIAN ASSOCIATION FOR CARDIO-THORACIC SURGERY, SHORT : BACTS
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 457.952.638

Publication

07/01/2013
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Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte au greffe

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Belgian Association for Cardio-Thoracic Surgery - Société Belge de Chirurgie Cardio-Thoracique - Belgische Vereniging voor Cardio-Thoracale Heelkunde.

asbl

avenue W. Churchill 11/30, 1180 Bruxelles

457..952.638

Modifications aux statuts . Assemblée Générale 24.10.2012 et Assemblée

Générale Extraordinaire 17.11.2012

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" e Membres (effectifs) et membres adhérents

6. Membres adhérents

Les membres-junior sont des chirurgiens en formation ou des chirurgiens avec un intérêt

r b spécifique dans les domaines de la chirurgie cardiaque etiou chirurgie

re thoraci-que. La demande d'admission comme membre junior est soumise à

l'acceptation du conseil d'administration. La durée d'adhésion comme membre junior est limitée à la durée de la formation ou pour une durée maximale de 5 ans après l'obtention du diplôme de Chirurgie Générale. Pour devenir membre ordinaire, le membre junior lui-même est tenu d'en faire la demande. Cette demande peut être introduite à tout moment durant la période d'adhésion comme membre junior. La demande doit satisfaire les critères décrits dans l'article 7, alinéa 2. Une invitation écrite proposant de devenir membre ordinaire sera envoyée au membre-junior durant la dernière année de son adhésion comme membre-junior. Est réputé démissionnaire le membre-junior qui après la période précédemment décrite n'a pas introduit une demande officielle d'admission comme membre ordinaire.

Les membres-senior sont les membres retraités ou des membres n'exerçant plus d'activités professionnelles. La qualité de membre-senior doit être demandée par l'intéressé.

pq chirurgie cardio-thoracique.

Les membres correspondants sont des médecins qui manifestent un intérêt particulier en

Pour devenir membre-senior ou membre correspondant l'intéressé lui-même est tenu d'en

faire la demande.

eim

Les membres d'honneur sont des docteurs en médecine qui ont apporté une contribution

spéciale à la réalisation du but de l'association. Ils sont désignés par

pq l'association elle-même.

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11. Sortie

11.1. DÉMISSION

Tout membre ou membre adhérent est libre de se retirer en tout temps de l'association en adressant sa démission au conseil d'administration.

Est réputé démissionnaire fe membre qui ne respecte pas ses obligations en matière de cotisation, conformément à l'article 8, dernier alinéa ainsi que le membre-junior dont la candidature comme membre ordinaire n'a pas été acceptée par le Conseil d'Administration durant la période précédemment décrite pour te membre junior conformément à l'article 6, premier alinéa.

Prof. Ph. NAFTEUX, Secrétaire

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07/01/2013
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ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

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VZW

W. Churchill-laan 11/30, 1 180 Brussel

457.952.638

1- Statutenwijziging. Algemene Vergadering 24.10.2012 en Buitengewone Algemene Vergadering 17.1 1.2012

DL

1.

6. Toegetreden leden

De junior leden zijn chirurgen in opleiding of chirurgen niet specifieke interesse in de thorax- en/of

hartchirurgie. De aanvraag tot lidmaatschap als junior lid moet aan-vaard worden door de raad van bestuur.

De duur van junior lidmaatschap is beperkt tot cle duur van de opleiding of beperkt tot 5 jaar na het behalen

>11 van het diploma in Algemene Chirurgie. Het is de verantwoordelijkheid van het lid om een aanvraag tot vast

" e lidmaatschap tijdig in te dienen. Een kandidatuur voor vast lidmaatschap mag op eender welk moment gedurende het junior lidmaatschap ingediend worden. Deze aanvraag moet voldoen aan de criteria verder omschreven. Een geschreven uitnodiging om zich kandidaat te stellen als vast lid zal gedurende het laatste jaar

" van het junior lidmaatschap naar het junior lid opgestuurd worden. Na de hoger beschreven periode van junior lidmaatschap zonder officiële aanvraag tot vast lidmaatschap zal het junior lid onmiddellijk en van rechtswege als ontslagneniend beschouwd worden.

De senior leden zijn gepensioneerde leden of leden die hun beroepsactiviteiten niet meer uitoefenen.

De corresponderende leden zijn geneesheren die een bijzondere interesse vertonen voor de cardio-thoracale heelkunde.

et Om senior lid of corresponderend lid te worden dient betrokkene zelf zijn lidmaatschap aan te vragen.

De ereleden zijn geneesheren die een bijzondere bijdrage geieverd hebben tot het doel van de vereniging. Ze

et worden door de vereniging zelf aangeduid.

et

z

11. Uittreding

11.1. ONTSLAG

Elk vast of toegetreden lid kan te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging mits schriftelijke melding aan de

raad.

Wordt als ontslagneniend beschouwd het lid dat zijn verplichtingen inzake lidmaatschap niet naleeft,

: overeenkomstig artikel 8, laatste lid of het junior lid wiens kandidatuur als vast lidmaatschap niet gedurende de hoger beschreven periode door de raad van bestuur aangenomen werd, overeenkomstig artikel 6, eerste lid. .

Prof. Ph. NAFTEUX, Secretaris

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Vaste leden en toegetreden leden

23/01/2012
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Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte au greffe

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JAN 2612,

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Dénomination

(en entier) : Belgian Association for Cardio-Thoracic Surgery - Société Belge de Chirurgie Cardio-Thoracique - Belgische Vereniging voor Cardio-Thoracale Heelkunde.

Forme juridique : asbl

Siège : avenue W. Churchill 11/30 1180 Bruxelles

N° d'entreprise : 457.952.638

Obiet de l'acte : Suite à l'Assemblée Générale du 9 novembre 2011

1- Modifications au Conseil d'Administration

Nominations

KOHL, Philippe, rue de l'Athenée 55, 4630 Soumagne, °Liège, 9 mai 1964, 64.05.09.065.74, en tant que Président, en remplacement de I. Rodrigus, Présidente sortante.

HERIJGERS, Paul, Sparrendreeef 2, 1910 Kampenhout, °Mortsel, 10 janvier 1966, 66.01.10.45.160 en tant que Vice President, en remplacement de A. Poncelet, Vice Président sortant.

NAFTEUX, Philippe, Statiestraat 35, 3390 Tielt-Winge, °Gent, 13 avril 1969, 69.04.13.01.515 en tant que Secrétaire, en remplacement de B. Meyns, Secrétaire sortant.

Démissions

RODRIGUS Ines, Oudekerkstraat 55, 2018 Antwerpen, °Wirlijk, 21 juin 1961, 61.06.21.44.851 en tant que Présidente.

PONCELET Alain, rue Juliette Wytsman 43,1050 Bruxelles, °Namur, 23 janvier 1968, 68.01.23.37.183 en tant que Vice-Président.

MEYNS Bart, Termunckstraat 16, 3001 Leuven, °Koersel, 10.04.1962, 64.04.10.35.791 en tant que Secrétaire

P Herijgers, Secrétaire sortant, Vice Président.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Mentionner sur la dernière page du Volet B :

Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association ou la fondation à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

23/01/2012
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In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

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Griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Benaming

(voluit) : Belgian Association for Cardio-Thoracic Surgery - Société Belge de Chirurgie Cardia-

Thoracique - Belgische Vereniging voor Cardio-Thoracale Heelkunde.

Rechtsvorm : VZW

Zetel : W. Churchill-laan 11/30, 1 180 Brussel

Ondernemingsnr : 457.952.638

Voorwerp akte : Gevoiggevend de algemene vergadering van 9 november 2011 1- Wijziging in het bestuur

KOHL, Philippe, rue de l'Athenée 55, 4630 Soumagne, °Liège, 9 mei 1964, 64.05.09.065.74, in de hoedanigheid van Voorzitter, in vervanging van I. Rodrigus, Uittredende voorzitster.

HERIJGERS, Paul, Sparrendreeef 2, 1910 Kampenhout, °Mortsel, 10 januari 1966, 66.01.10.45.160 in de hoedanigheid van Ondervoorzitter, in vervanging van A. Poncelet, uittredende Ondervoorzitter. NAFTEUX, Philippe, Statiestraat 35, 3390 Tielt-Winge, °Gent, 13 april 1969, 69.04.13.01.515 in de hoedanigheid van Secretaris, in vervanging van B. Meyns, Uittredende Secretaris.

Ontslagen

RODRIGUS Ines, Oudekerkstraat 55, 2018 Antwerpen, °Wirlijk, 21 juni 1961, 61.06.21.44.851 in de

hoedanigheid van uittredende Voorzitster.

PONCELET Alain, rue Juliette Wytsman 43, 1050 Bruxelles, °Namur, 23 januari 1968, 68.01.23.37.183 in de

hoedanigheid van Ondervoorzitter.

MEYNS Bart, Termunckstraat 16, 3001 Leuven, °Koersel, 10 apri11962, 64.04.10.35.791 in de hoedanigheid

van Secretaris.

P. Herijgers

Uittredende Secretaris, Ondervoorzitter

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

06/04/2011
ÿþVoorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

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MOD 2.0

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

25 -03- 2011

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Griffie

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Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

Benaming

(voluit) : Belgian Association for Cardio-Thoracic Surgery - Société Belge de Chirurgie Cardio-

Thoracique - Belgische Vereniging voor Cardio-Thoracale Heelkunde.

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Ringlaan 138 A, 1180 Brussel

Ondernemingsnr : 457.952.638

Voorwerp akte : 1- Statutenwijziging met verandering van maatschappelijke zetel. Algemene Vergadering 18.11.2006 en Buitengewone Algemene Vergadering 19.12.2006

2- Wijziging in het bestuur

1- Statutenwijziging met verandering van maatschappelijke zetel.

Naar aanleiding van de Algemene Vergadering van 18.11.2006 en Buitengewone Algetnene Vergadering van 19.12.2006, werden artikels 5,6,7,10 en 12 van de statuten gewijsigd. Gemakkelijkheidshalve, hieronder de volledige nieuwe versie van de statuten.

STATUTEN

1. Benaming

De vereniging heeft als naam "BELGISCHE VERENIGING VOOR CARDIO-THORACALE HEELKUNDE" (afgekort: BVCTH), in het Frans : "SOCIETE BELGE DE CHIRURGIE CARDIO-THORACIQUE". (SBCCT), en, in het Engels, « BELGIAN ASSOCIATION FOR CARDIO-THORACIC SURGERY » (BALTS).

2. Zetel

De maatschappelijke zetel is gevestigd te 1180 Brussel, W. Churchill-laan 11130. Hij behoort tot het

" gerechtelijk arrondissement Brussel. De maatschappelijke zetel kan worden overgebracht naar eender welke

" plaats in België, door wijziging van de statuten.

3. Doel

De vereniging heeft als doel :

de studie van alle aspecten van de cardiothoracale physiopathologie te sti-muleren door de klinische

en fundamentele navorsing aan te moedigen, de toenadering van alle betrokken geneesheren te bevorderen

evenals het onderwijs en de continue opleiding zowel op regionaal, federaal aIs op Eu-ropees niveau ter hand

te nemen;

symposia te beleggen en steun te verlenen aan op wetenschappelijk vlak hoogstaande symposia of

andere aktiviteiten van verenigingen met een gelijkaardig doel;

de beroepsbelangen van haar leden verdedigen en behartigen;

in 't algemeen, tussen te komen volgens elke gepaste modaliteit in al wat in verband staat, zelfs

onrechtstreeks, met de sector van de cardiothoracale physiopathologie.

Dit doel kan, bij beslissing van de raad van bestuur, onder meer door de oprichting van comités worden

verwezenlijkt,

4. Duur

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur en kan te allen tijde worden ontbonden door een beslissing

van de algemene vergadering.

Vaste leden en toegetreden leden

Op de laatste blz. van Luik B versnelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging o¬ stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

5. Vaste leden

De vaste leden zijn geneesheren gespecialiseerd in chirurgie met een bijzondere bekwaamheid in hart- en/of

thoraxheelkunde.

6. Toegetreden leden

De junior leden zijn chirurgen in opleiding of chirurgen met specifieke interesse in de thorax- en/of

hartchirurgie. De aanvraag tot lidmaatschap als junior lid moet aan-vaard worden door de raad van bestuur.

De senior leden zijn gepensioneerde leden of leden die hun beroepsactiviteiten niet meer uitoefenen.

De corresponderende leden zijn geneesheren die een bijzondere interesse vertonen voor de cardia-thoracale

heelkunde.

Om senior lid of corresponderend lid te worden dient betrokkene zelf zijn lidmaatschap aan te vragen.

De ereleden zijn geneesheren die een bijzondere bijdrage geleverd hebben tot het doel van de vereniging. Ze

worden door de vereniging zelf aangeduid.

7. Toetreding

Elke kandidaat voor vast lid, junior lid of corresponderend lid moet worden voorge-steld door twee vaste leden

(peters), waarvan één lid van de raad van bestuur is.

Hun kandidatuurstelling dient naar de voorzitter van het comité voor toetreding van leden te worden gestuurd

twee maanden voor de algemene vergadering die erover zal beslissen. Hun kandidatuurstelling gebeurt door

middel van het aanvraagforrnu-lier, medeondertekend door twee peters.

Een juniorlid dat vast lid wil worden voegt bij zijn aanvraag:

een lijst van in het verleden zelfstandig uitgevoerde ingrepen ;

alsook een certificaat van zijn opleidingscentra waaruit blijkt dat hij zich voldoende heeft bekwaamd

in de discipline waarvoor hij zijn kandidatuur stelt.

Hij dient bovendien bij zijn aanvraag te kiezen tussen de volgende disciplines: cardiaal, thoracaal of cardio-

thoracaal.

De peters bevestigen de kwaliteit van de kandidaat, zowel op medisch als op deontologisch vlak.

Het comité voor toetreding van leden, na inzage van het dossier, adviseert de raad van bestuur.

De kandidatuur moet met eenvoudige meerderheid aangenomen worden door de raad van bestuur.

De door de raad ontvankelijk verklaarde kandidatuur wordt vervolgens aan de stemming voorgelegd op een

algemene vergadering van het lopende jaar, waarvan de kandidaten voldoende op voorhand bericht zullen

krijgen.

Haar beslissing is zonder verhaal en dient niet gemotiveerd te worden.

De niet aanvaarde kandidaat kan een nieuwe kandidatuur stellen slechts na één jaar, lopende vanaf de

stemming van de algemene vergadering.

8. Lidbijdrage

De vaste leden betalen een jaarlijkse bijdrage waarvan het bedrag op voordracht van d.e raad van bestuur door de algemene vergadering wordt vastgesteld.

Deze bijdrage is ondeelbaar verschuldigd door diegenen die de hoedanigheid van vast lid hebben in de loop van het boekjaar. Ze zal het voorwerp zijn, op de vastge-stelde vervaldag, van één enkele en volledige uitbetaling.

De maximum jaarlijkse bijdrage bedraagt duizend twee honderd vijftig euro (1.250 E). Deze maximumbijdrage kan elk boekjaar met 5 % verhoogd worden. Indien tijdens een boekjaar geen verhoging besloten werd en dat ze tijdens één der navolgende boekjaren toegepast is, kan de nieuwe maximumbijdrage ter hoogte van het percentage gesteld worden dat toepasselijk zou zijn geweest indien de verhogingen bij elk opeenvolgend boekjaar zouden toegepast zijn geweest.

De toegetreden leden zijn van lidbijdrage vrijgesteld, met uitzondering van de junior leden voor wie de bijdrage gelijk is aan de helft van deze van de vaste leden.

Bij wanbetaling of verzuim van om het even welke modaliteit van betaling na te leven wordt het lid onmiddellijk en van rechtswege als ontslagnemend beschouwd.

9. Giften

De vereniging is gerechtigd om schenkingen en legaten te krijgen die ze aan de voortzetting van haar doel zal besteden.

De giften die het bedrag van 100.000 E niet overschrijden alsook - ongeacht het bedrag ervan - de handgiften en de giften bij middel van een overschrijving mogen door de vereniging gewoonweg aanvaard worden. Boven dit bedrag is de machtiging van de minister van Justitie vereist.

10. Aansprakelijkheid

De vaste leden gaan in deze hoedanigheid geen enkele persoonlijke aansprakelijkheid aan in verband met de

handelingen van de vereniging.

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MOD 2.0

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

11. Uittreding

11.1. ONTSLAG

Elk vast of toegetreden lid kan te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging mits schriftelijke melding aan de

raad.

Wordt als ontslagnemend beschouwd het lid dat zijn verplichtingen inzake lidmaatschap niet naleeft,

overeenkomstig artikel 8, laatste lid.

11.2. UITSLUITING

De uitsluiting van een vast of toegetreden lid kan enkel worden uitgesproken door de algemene vergadering met een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Deze beslissing vereist geen motivering.

11.3. GEVOLGEN

Het ontslagnemend of uitgesloten lid evenals zijn rechthebbenden of deze van een overleden lid:

kunnen geen terugbetaling der betaalde bijdragen opeisen;

hebben geen enkel recht ten opzichte van de vereniging, inzonderheid op het vermogen van de

vereniging.

Algemene vergadering

12. Samenstelling  Stemrecht - Volmacht

De algemene vergadering is samengesteld uit alle vaste leden die niet uitgesloten of ontslagnemend zijn of

geacht worden ontslagnemend te zijn.

Deze vaste leden hebben een gelijk stemrecht. Elk vast lid mag slechts drager van één enkele volmacht zijn.

De toegetreden leden mogen de algemene vergadering bijwonen, zonder stemrecht.

13. Uitsluitende bevoegdheden

De algemene vergadering is o.m. uitsluitend bevoegd voor:

nopens de bestuurders: hun benoeming, kwijting, afzetting;

de goedkeuring van de begroting en van de rekening;

de vaststelling van het bedrag van de lidbijdrage;

de uitsluiting van een lid;

de vaststelling van het huishoudelijk reglement;

de wijziging van statuten;

de ontbinding van de vereniging.

Enigerlei materie die niet is voorbehouden aan de algemene vergadering behoort tot de bevoegdheid van de

raad van bestuur (zogenaamde restbevoegdheid).

14. Oproepingen

14.1. RECHT VAN INITIATIEF

De algemene vergadering wordt bijeengeroepen:

na beslissing van de raad van bestuur;

of wanneer een vijfde van de vaste leden van de vereniging het vraagt.

14.2. STATUTAIRE & BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING

Een zogenaamde statutaire algemene vergadering vindt minstens één keer per jaar plaats.

De verkiezing van de raad van bestuur gebeurt tijdens een statutaire algemene vergadering.

Een algemene vergadering anders dan een statutaire is een buitengewone algemene vergadering.

14.3. MODAL1TEITEN VAN OPROEPING

De raad van bestuur gaat minstens acht dagen voor de vergadering over tot de oproeping van de leden, met

melding van de agenda.

De oproeping na aanvraag van een vijfde van de leden wordt verstuurd binnen de maand vanaf ontvangst van

het verzoek.

14.4. DE AGENDA

De agenda wordt door de raad van bestuur opgemaakt.

Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de leden, wordt op de agenda gebracht.

Er kan gestemd worden over punten die niet op de agenda voorkomen op voorwaarde dat alle aanwezige of

vertegenwoordigde leden eenstemmig hiermee akkoord gaan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

15. Voorzitterschap - Quorums

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, of bij verhindering,

door de ondervoorzitter, of, bij diens verhindering. door de oudste aanwezige bestuurder.

De besluiten zijn genomen met gewone meerderheid der stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde

leden, met uitzondering van de gevallen van , uitsluiting van een lid (stemquorum : 2/3), wijziging van statuten

(aanwezigheidsquorum : 2/3 -- stemquorum : 2/3) of ontbinding van de vereniging (aanwezigheidsquorum 2/3

 stemquorum : 4/5).

Voor de berekening van de gewone meerderheid wordt er geen rekening gehouden met de onthoudingen,

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van de plaatsvervangende bestuurder doorslaggevend.

16. Statutenwijziging

De voorgenomen wijzigingen moeten uitdrukkelijk in de oproeping zijn vermeld, op straffe van niet in

aanmerking te worden genomen voor de beraadslagingen.

16.1. AANWEZIGHEIDSQUORUM

Opdat een algemene vergadering op geldige wijze kan beraadslagen over een statutenwijziging moet ten

minste twee derde van de vaste leden op de vergadering aan-viezig of vertegenwoordigd zijn.

Ingeval dat quorum niet wordt bereikt, kan een tweede algemene vergadering warden bijeengeroepen, die kan

beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of verte-genwoordigde leden en stemmen (vereiste meerderheid:

twee derde van deze le-den).

Er moet tussen de twee vergaderingen ten minste vijftien dagen zitten.

16.2. STEMQUORUM

Om een statutenwijziging te kunnen aannemen is ten minste twee derde van de stemmen vereist (uitzondering:

wijziging van doel: .stemquorum: 4/5).

17. Goedkeuring van de rekening en van de begroting - Activiteiten-verslag

De rekening en de begroting warden afgesloten door de raad van bestuur en voorgelegd ter goedkeuring aan de algemene vergadering ten laatste zes maanden na af-sluiting van het boekjaar.

Tijdens de algemene vergadering zal door de secretaris verslag worden uitgebracht over de werkzaamheden van de vereniging van het voorbije jaar.

Deze vergadering zal de rekening en de begroting, voorgelegd door de schatbewaarder, controleren, goedkeuren en aan de raad kwijting verlenen. Dit zal blijken uit de ondertekening voor kwijting welke door de voorzitter zal aangebracht worden op de laatste bladzijde van het financiële jaarverslag.

18. Register van de beslissingen van de AV en register van de vaste leden

Twee registers zijn gehouden op de zetel van de vereniging, waar ze door de vaste leden kunnen geraadpleegd

worden:

het register van de beslissingen van de algemene vergadering;

het register van de vaste leden (met alle beslissingen van toetreding, ontslag en uitsluiting).

Deze registers worden ondertekend door de voorzitter of de secretaris.

OVER HET REGISTER VAN DE VASTE LEDEN

Enkel het register van de vaste leden dient ter griffie van de rechtbank van koophandel te worden neergelegd. Bij wijzigingen van het register moet de bijgewerkte lijst worden neergelegd binnen de maand na de verjaardag van de neerlegging van de statuten.

Raad van bestuur

19. Bevoegdheden van de raad

Algemene bevoegdheid: het bestuur en de vertegenwoordiging van de vereniging.

Restbevoegdheid: voor alle aangelegenheden die de wet niet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering verleent.

20. Comités

De raad beslist over de oprichting van gespecialiseerde comités, die hij belast met de studie van bijzondere

onderwerpen.

De comités handelen onder de leiding en het toezicht van de raad.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

Ze worden samengesteld door de vaste en toegetreden leden van de vereniging die zich kandidaat voor deze funktie stellen en die de raad besluit te benoemen.

De raad stelt, in elk comité, een directeur aan, belast met de werkplan en de communicatie met de raad, aan wie hij een werkverslag uitbrengt minstens één keer per jaar en in elk geval op elke aanvraag van de raad. Op ieder ogenblik kan de raad, zonder zich te moeten rechtvaardigen, de leden van een comité - met inbegrip van zijn directeur -, geheel of gedeeltelijk. vervangen, an-dere leden erbij nemen, aan het comité aanvullende of vervangende opdrachten toe-vertrouwen, met gehele of gedeeltelijke ontheffing van de bestaande opdrachten, of gewoonweg het comité ontbinden.

De raad besluit soeverein en naar omstandigheid over alle modaliteiten van werking van de comités en beslecht, zonder motivering en zonder verhaal, de geschillen dienaangaande. De beslissingen van de raad in dit kader scheppen geen precedent.

Volgende comités zijn momenteel opgericht: het beroepscomité (Professional Committee), het

wetenschappelijk comité (Scientific Committee), het gegevenscomité (Database Committee), het comité voor ontleding van de gegevens (Peer Review Committee), het aanvaardingscomité (Accreditation Committee), het college van hartchirurgie (College for Cardiac Surgery), het comité voor toetreding van leden (Membership Committee).

21. Huishoudelijk reglement

Het huishoudelijk reglement wordt door de raad van bestuur ingevoerd en bijgewerkt. Het zal geen enkele

bepaling bevatten strijdig met huidige statuten.

Het ontwerp van de raad moet door de algemene vergadering goedgekeurd worden (stemquorum: twee derde

van de stemmen).

22. Voorlegging van de rekening en van de begroting

Elk jaar en ten laatste zes maanden na afsluiting van het boekjaar worden de rekening van het verlopen boekjaar en de begroting van liet volgend boekjaar door de raad van bestuur voorgelegd ter goedkeuring aan de algemene vergadering.

23. Bevoegdheden van de bestuurders

Voor het dagelijks bestuur mag een bestuurder alleen handelen.

De handelingen buiten het dagelijks bestuur - met inbegrip van de rechtsvorderingen - moeten door twee

bestuurders worden toegelaten.

Alle financiële verrichtingen, boven 1.500 E, vergen een bijzondere lastgeving gegeven door twee bestuurders

aan een andere bestuurder.

De voorzitter van de raad zal binnen de week op de hoogte worden gebracht van de handeling, al dan niet van

dagelijks bestuur, door de bestuurder die ze uitgevoerd zal hebben of door deze die eraan zijn medewerking

verleend zal hebben.

24. Aansprakelijkheid van de bestuurders

De bestuurders en de met het dagelijks bestuur belaste personen zijn alleen verantwoordelijk voor de vervulling van de hun opgedragen taak en voor de fouten in hun bestuur.

Bovendien, kunnen ze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor alle of een gedeelte van de door hen voor de vereniging aangegane verbintenissen zonder in de stukken haar naam, de afkorting "vzw" of het adres van haar zetel te hebben ver-meld.

25. Voorwaarden om bestuurder te zijn - Representativiteit

Mogen bestuurders zijn

(I) de vaste leden

(2) die in België een verblijf hebben en

(3) die er ten minste gedeeltelijk hun beroepsaktiviteit uitoefenen.

Deze drie voorwaarden bepalen de ontvankelijkheid van de kandidaturen.

De raad van bestuur onderzoekt de ontvankelijkheid en legt de ontvankelijke kandidaturen voor aan de

stemming van de algemene vergadering.

Benoeming, kwijting en afzetting van de bestuurders worden door de algemene vergadering besloten.

De raad mag uit niet minder dan vier en niet meer dan twaalf vaste leden worden samengesteld.

Zo veel als mogelijk, naargelang de kandidaturen en de uitgebrachte stemmen, wordt de raad samengesteld uit:

een gelijk aantal chirurgen werkzaam in een universitair ziekenhuis en chirurgen werkzaam in een

niet-universitair ziekenhuis;

waaronder het respectievelijk aantal hartchirurgen en thoraxchirurgen zou moeten overeenstemmen

met hun respectievelijke representativiteit in de vereniging;

uiteindelijk, de voorzitter en ondervoorzitter zouden van een verschillende taalgemeenschap moeten

zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOü 2,ü

Bij tijdelijke vacante post(en), blijven de resterende bestuurders, als ze maar minstens vier zijn, de raad van

bestuur vormen, met dezelfde bevoegdheden als de vol-tallige raad.

Bij definitieve vacante post(en) kan er tot benoeming van plaatsvervangende bestuurder(s) worden overgegaan.

26. Duur van het mandaat van bestuurder  Geen bezoldiging

Elk mandaat van bestuurder duurt vier opeenvolgende jaren.

Vierjaarlijks wordt derhalve de raad van bestuur vernieuwd.

Het mandaat van gewone bestuurder is hernieuwbaar.

De bestuurder wiens mandaat verstreken is blijft in functie tot zijn vervanging.

Het mandaat van bestuurder wordt niet beloond.

Overgangsbepaling

De oude statuten blijven toepasselijk op de bestuurders in functie op de datum van de stemming van de nieuwe

statuten. Deze bestuurders blijven in functie tot de aan-vankelijke termijn van hun mandaat.

27. Functies in de raad

De raad is samengesteld uit een voorzitter, een ondervoorzitter, een schatbewaarder, een secretaris en gewone

bestuurders.

VOORZITTER

De voorzitter wordt voorgesteld door de raad van bestuur en verkozen door de algemene vergadering.

Hij is in functie gedurende twee jaar en blijft vervolgens zetelen als gewone bestuurder.

Zijn mandaat als voorzitter is niet hernieuwbaar.

ONDERVOORZITTER

De ondervoorzitter wordt voorgesteld door de raad van bestuur en verkozen door de algemene vergadering.

Hij is in functie gedurende twee jaar.

Hij is geroepen om de voorzitter op te volgen, onder voorbehoud van de goedkeuring van de algemene

vergadering.

Bij ontstentenis hiervan blijft hij vervolgens zetelen als gewone bestuurder.

Zijn mandaat als ondervoorzitter is niet hernieuwbaar.

SCHATBEWAARDER

Hij beheert de inkomsten en de uitgaven alsmede liet vermogen van de vereniging. Hij is belast met het innen

van de bijdragen van de leden. Hij is verantwoordelijk voor de boekhouding.

De schatbewaarder brengt verslag uit aan de algemene vergadering over de rekening van het afgelopen

boekjaar en de begroting voor het volgend boekjaar.

De schatbewaarder heeft het statuut van persoon aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen.

Zijn vierjarigmandaat is, in beginsel, niet hernieuwbaar, tenzij minstens drie vierde van de leden van de raad er

anders over beslissen.

SECRETARIS

Zijn functies omvatten:

het secretariaat eigenlijk gezegd;

de oproeping van de raad van bestuur en van de algemene vergadering;

de houding van het register van de beslissingen van de raad van bestuur en van de algemene

vergadering alsook van het register van de vaste leden;

alle wettelijke formaliteiten i.v.m. neerlegging van stukken ter griffie van de rechtbank van

koophandel;

het beheer van het archief van de vereniging.

Zijn vierjarigmandaat is, in beginsel, niet hernieuwbaar, tenzij minstens drie vierde van de leden van de raad er

anders over beslissen.

OPROEPING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Minstens vijf dagen voor samenkomst wordt door de secretaris aan de bestuurders een nauwkeurige oproeping verstuurd, met de agenda. De secretaris brengt een ver-slag uit van de bijeenkomsten dat zal worden opgenomen in een speciaal daartoe aangelegd register.

Het mandaat van de secretaris is, in beginsel, niet hernieuwbaar, tenzij minstens drie vierde van de leden van de raad er anders over beslissen.

HERKIESBAARHEID

Een lid dat een niet-hernieuwbare functie heeft bekleed blijft verkiesbaar voor een andere functie in de raad.

A "

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

a

MOD 2.0

Luik B - Vervolg

28. Bijeenkomsten

De raad van bestuur komt minstens jaarlijks bijeen en telkenmale dat dit nodig wordt geacht door de voorzitter

of op aanvraag van drie bestuurders.

wordt voorgezeten door de voorzitter of, bij verhindering, door de ondervoorzitter of, bij verhindering,

door de oudste aanwezige bestuurder.

29. Beraadslagingen

De raad van bestuur kan geldig beraadslagen bij aanwezigheid van de meerderheid van haar leden.

De raad van bestuur neemt zijn besluiten bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde

leden.

Een bestuurder mag enkel één andere bestuurder vertegenwoordigen.

De onthoudingen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de stemmen.

Bij staking van stemmen is deze van de voorzitter of van zijn vervanger doorslaggevend.

30. Documenten uitgaande van de vzw  Verplichte vermeldingen

Alle documenten uitgaande van de vereniging vermelden haar benaming, de afkor-ting "vzw" en het adres van

haar zetel.

31. Akten van benoeming of ambtsbeëindiging -- Bekendmaking

De akten betreffende de benoeming of de ambtsbeëindiging van de personen aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen moeten neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van koophandel van de plaats van de zetel van de vereniging en bekend-gemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Ze vermelden: hun naam, voornamen, woonplaats, geboortedatum en plaats, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze van uitoefening ervan.

Andere bepalingen

32. Boekjaar

Het boekjaar begint op één januari en eindigt op éénendertig december van hetzelf-de jaar.

33. Ontbinding  Bestemming van het vermogen

Het vermogen dat na de vereffening eventueel overblijft wordt aangewend aan een belangeloos doel d.w.z, aan

een soortgelijke of aanverwante vereniging of aan een liefdadigheidsinstelling.

34. Uitlegging

Huidige statuten zijn opgemaakt in het Nederlands en in het Frans. Deze teksten zijn gelijkwaardig. De ene kan, zo nodig, tot de uitlegging van de andere dienen. In geval van tegenstrijdigheid zal enkel de tekst die een nuttig gevolg heeft in aanmerking worden genomen.

2- Wijziging van Bestuur.

Ontslagen

VAN RUYSSEVELT Patrick, rue de la Procession 11, 1460 Ittre, °Etterbeek 6 oktober 1957, 57.10.06-059.58

in zijn hoedarigheid van Voorzitter.

GOLDSTEIN Jacques, rue de la Treille 15, 1050 Biuselles, °Brussel, 28 december 1953, 53.12.28-369.85 in zijn hoedarigheid van Ondervoorzitter.

Benoemingen

PONCELET Alain, rue Juliette Wytsman 43, 1050 Bruxelles, ° Namur, 23 januari 1968, 68.01.23.371.83 zijn

hoedarigheid van Ondervoorzitter.

Prof. MEYNS, Secretaris

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso " Naam en handtekening

06/04/2011
ÿþMOD 2.0

Í~ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge

après dépôt de l'acte au greffe

Réservé

au

Moniteu

belge

lHl llhl 11111 lI1 Ill 11l llll 11111 II1 lI

'11053033*

Belgian Association for Cardio-Thoracic Surgery - Société Belge de Chirurgie Cardio-Thoracique - Belgische Vereniging voor Cardio-Thoracale Heelkunde.

asbl

avenue Circulaire 138 A. 1180 Bruxelles

457..952.638

1- Modifications aux statuts et changement de siège social. Assemblée Générale 18.11.2006 et Assemblée Générale Extraordinaire 19.12.2006

Dénomination (en entier)

Forme juridique : Siège : N° d'entreprise : Objet de l'acte :

2- Modifications au Conseil d'Administration

Suite à l'Assemblée Générale du 18.11.2006 et à l'Assemblée Générale Extraordinaire du 19.12.2006. Les articles 5,6,7,10 et 12 ont été modifiée. Pour plus de facilité, ci-après la version entière des statuts modifiés.

1- Modifications aux statuts et changement de siège social. STATUTS

1. Dénomination

L'association est dénommée : "SOCIETE BELGE DE CHIRURGIE CARDIO-THORACIQUE" (en abrégé, SBCCT), en néerlandais "BELGISCHE VERENIGING VOOR CARDIO-THORACALE HEELKUNDE" (BVCTH) et, en anglais, « BELGIAN ASSOCIATION FOR CARDIO-THORACIC SURGERY » (BACTS).

2. Siège

Le siège social est établi à 1180 Bruxelles, Avenue Winston Churchill 11/30. II dépend de l'arrondissement judiciaire de Bruxelles.

Le siège social peut être transféré dans tout autre lieu en Belgique, par modification des statuts.

3. But

L'association a pour but :

de stimuler l'étude de tous les aspects de la physiopathologie cardio-thoracique en encourageant la recherche clinique et fondamentale; les rencontres entre les médecins concernés ainsi que l'enseignement et la forma-tion continue tant au niveau régional, fédéral qu'européen;

-d'organiser des colloques et d'apporter son soutien aux colloques de haut niveau scientifique ou autres activités d'associations poursuivant un but similaire ;

-de défendre les intérêts professionnels de ses membres ;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

Map 2.0

-de manière générale, d'intervenir selon toute modalité appropriée dans tout ce qui se rattache, même indirectement, au secteur de la physiopathologie cardio-thoracique.

Ce but peut, par décision du conseil d'administration, se réaliser entre autres par la création de comités spécialisés.

4. Durée

L'association est constituée pour une durée illimitée. Elle peut être dissoute à tout moment par décision de l'assemblée générale

Membres (effectifs) et membres adhérents

5, Membres (effectifs)

Les membres (effectifs) sont des médecins spécialistes en chirurgie ayant acquis une compétence particulière en chirurgie cardiaque et/ou thoracique.

6. Membres adhérents

Les membres-junior sont des chirurgiens en formation ou des chirurgiens avec un intérêt spécifique dans les domaines de la chirurgie cardiaque etlou chirurgie thoraci-que. La demande d'admission comme membre-junior est soumise à l'acceptation du conseil d'administration.

Les membres-senior sont les membres retraités ou des membres n'exerçant plus d'activités professionnelles. La qualité de membre-senior doit être demandée par l'intéressé.

Les membres correspondants sont des médecins qui manifestent un intérêt particulier en chirurgie cardio-thoracique.

Pour devenir membre-senior ou membre correspondant l'intéressé lui-même est tenu d'en faire la demande.

Les membres d'honneur sont des docteurs en médecine qui ont apporté une contribution spéciale à la réalisation du but de l'association. Ils sont désignés par l'association elle-même.

7. Entrée

Tout candidat voulant devenir membre, membre junior ou membre correspondant doit être présenté par deux membres (effectifs) (parrains), dont l'un est membre du conseil d'administration.

Leur candidature est adressée au président du comité d'admission des membres deux mois avant l'assemblée générale. Leur candidature se fait au moyen du formulaire de demande, contresigné par les deux parrains.

Un membre junior, désireux de devenir membre ordinaire, joint à sa demande : -un relevé de ses interventions passées en première main ;

ainsi qu'un certificat établi par ses centres de formation attestant qu'il a acquis une expérience suffisante dans la discipline pour laquelle il pose sa candidature

Il doit, en outre, spécifier dans sa demande l'une des disciplines suivantes: chirurgie cardiaque, thoracique ou cardio-thoracique.

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MOD 2.0

Les parrains attestent la qualité du candidat, tant sur le plan médical que déontologique.

Après examen du dossier du candidat, le comité d'admission des membres adresse son avis au conseil d'administration.

La candidature est admise par décision du conseil à la majorité simple des voix.

La candidature jugée recevable par le conseil est soumise ensuite au vote des mem-bres (effectifs), lors d'une assemblée générale de l'année en cours et dont les can-didats seront avisés avec un préavis suffisant.

Sa décision est sans appel et ne doit pas être motivée.

Le candidat non admis ne peut se représenter qu'après une année à compter du vote de l'assemblée générale.

8. Cotisation

Les membres (effectifs) paient une cotisation annuelle, dont le montant est fixé par l'assemblée générale, sur proposition du conseil d'administration.

La cotisation est indivisiblement due par toute personne ayant la qualité de membre lors de l'exercice en cours. Elle fera l'objet, à l'échéance fixée, d'un paiement unique et complet.

Elle ne pourra dépasser mille deux cent cinquante euros (1.250 ¬ ) par an. Ce plafond peut être majoré de 5 % à chaque exercice social. Si, au cours d'un exercice social la majoration n'est pas décidée et qu'elle l'est à l'un des exercices suivants, le nou-veau plafond peut être fixé au pourcentage qui aurait été applicable si les majora-tions avaient été appliquées à chaque exercice social successif.

Les membres adhérents sont dispensés de cotisation, excepté les membres juniors dont la cotisation est égale à la moitié de celle des membres (effectifs).

Le membre en défaut de paiement ou d'en respecter l'une quelconque des modalités sera immédiatement et de plein droit réputé démissionnaire.

9. Libéralités

L'association est habilitée à recevoir des dons ou des legs qu'elle affectera à la poursuite de son but.

Les libéralités dont la valeur n'excède pas 100.000 E. ainsi que  sans égard à leur montant  les dons manuels et les dons par virement peuvent être acceptés par l'association sans autre formalité. Au-delà, l'autorisation du ministre de la Justice est requise.

10. Responsabilité

Les membres ne contractent en cette qualité aucune obligation personnelle relativement aux actes de l'association.

11. Sortie

11.1. ©ÉMISSION

Tout membre ou membre adhérent est libre de se retirer en tout temps de l'association en adressant sa démission au conseil d'administration.

Est réputé démissionnaire le membre qui ne respecte pas ses obligations en matière de cotisation, conformément à l'article 8, dernier alinéa.

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Moo 2.0

11.2. EXCLUSION

L'exclusion d'un membre ou d'un membre adhérent ne peut être prononcée que par l'assemblée générale à la majorité des deux tiers des voix des membres (effectifs) présents et représentés. Cette décision ne doit pas être motivée.

11.3. EFFETS

Le membre démissionnaire ou exclu et ses ayants-droit ainsi que ceux du membre décédé ;

Yne peuvent pas réclamer le remboursement des cotisations versées ;

-n'ont aucun droit quelconque à l'égard de l'association, en particulier sur le fonds social.

Assemblée générale

12. Composition  Droit de vote - Procuration

L'assemblée générale comprend tous les membres (effectifs), non-exclus ni démissionnaires, ni réputés démissionnaires.

Ces membres (effectifs) ont un droit de vote égal. Chaque membre ne peut être porteur que d'une seule procuration.

Les membres adhérents peuvent assister à rassemblée générale, sans droit de vote.

13. Compétences exclusives

L'assemblée générale est exclusivement compétente, entre autres, pour :

-la nomination, la décharge et la révocation des administrateurs ;

-l'approbation des budgets et des comptes,

la fixation du montant de la cotisation,

-l'exclusion d'un membre,

-l'établissement du règlement d'ordre intérieur.

-les modifications des statuts,

-la dissolution de l'association,

Toute matière quelconque qui n'est pas réservée à l'assemblée générale est de la compétence (dite résiduaire) du conseil d'administration.

14. Convocations

14.1. DROIT D'INITIATIVE

L'assemblée est convoquée :

après décision du conseil d'administration ;

-ou lorsqu'un cinquième des membres (effectifs) de l'association en fait la demande.

14.2. ASSEMBLEE GENERALE STATUTAIRE & EXTRAORDINAIRE

Une assemblée générale dite statutaire aura lieu au moins une fois l'an.

L'élection du conseil d'administration a lieu au cours d'une assemblée générale statutaire.

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MOD 2.0

Une assemblée générale autre que statutaire est une assemblée générale extraordinaire. 14.3. MODALITES DE CONVOCATION

Le conseil d'administration adresse aux membres (effectifs), au moins huit jours avant l'assemblée, la convocation, avec l'ordre du jour.

La convocation après demande d'un cinquième des membres (effectifs) est envoyée dans le mois de la réception de la requête.

14.4. ORDRE DU JOUR

L'ordre du jour est établi par le conseil d'administration.

Toute proposition signée par au moins un vingtième des membres (effectifs) doit être portée à l'ordre du jour.

Des décisions peuvent être prises en dehors de l'ordre du jour moyennant l'assentiment unanime des membres (effectifs) présents ou représentés.

15. Présidence - Quorums

L'assemblée générale est présidée par le président du conseil d'administration, ou, en cas d'empêchement, par le vice-président, ou, en cas d'empêchement de ce dernier, par l'administrateur présent le plus âgé.

Les décisions sont prises à la majorité simple des voix des membres (effectifs) pré-sents ou représentés, sauf dans les cas d'exclusion d'un associé (quorum de vote : 2/3), de modification des statuts (quorum de présences : 2/3  quorum de vote : 2/3) ou de dissolution de l'association (quorum de présences : 2/3  quorum de vote : 4/5).

Pour le calcul de la majorité simple, il n'est pas tenu compte des abstentions.

En cas de partage des voix, celle du président ou de l'administrateur qui le remplace est prépondérante.

16. Modifications des statuts

Les propositions de modifications des statuts doivent être expressément mentionnées dans

l'ordre du jour, sous peine d'être écartées des délibérations.

16.1. QUORUM DE PRESENCES

Pour qu'une assemblée générale puisse valablement délibérer sur une modification de statuts, les deux tiers des membres (effectifs) doivent être présents ou représen-tés à l'assemblée.

Si ce quorum n'est pas atteint, une seconde réunion peut être convoquée, qui peut délibérer quel que soit le nombre des membres (effectifs) présents ou représentés et

voter à la majorité des deux tiers de ces membres (effectifs).

Les deux assemblées doivent être espacées d'au moins quinze jours,

16.2. QUORUM DE VOTE

Pour qu'une modification de statuts puisse être acceptée au moins les deux tiers des voix sont requis (exception : modification de but : quorum de vote : 4/5).

17. Approbation des comptes et du budget  Rapport d'activités

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MOO 2.0

Les comptes et les budgets de l'association sont arrêtés par le conseil d'administration et soumis à l'approbation de l'assemblée générale au plus tard six mois après la clôture de l'exercice social.

Lors de l'assemblée générale le secrétaire fera rapport sur les activités de l'association au cours de l'année écoulée.

Cette assemblée contrôlera et approuvera les comptes et le budget, présentés par le trésorier, et donnera décharge au conseil. La décharge s'établira par la signature pour décharge que le président apposera sur la dernière page du rapport financier annuel.

18. Registre des décisions de l'AG et registre des membres (effec-tifs)

Deux registres sont tenus au siège de l'association, où ils pourront être consultés par les membres :

le registre des décisions de l'assemblée générale ;

le registre des membres (effectifs) (avec toutes les décisions d'admission, de démission ou d'exclusion des membres (effectifs).

Ces registres sont contresignés par le président ou le secrétaire.

CONCERNANT LE REGISTRE DES MEMBRES (EFFECTIFS)

Seul le registre des membres (effectifs) doit être déposé au greffe du tribunal de commerce.

En cas de modifications dans le registre, la liste réactualisée doit être déposée dans le mois du jour anniversaire du dépôt des statuts

Conseil d'administration

19. Compétences du conseil

Compétence générale : la gestion et la représentation de l'association.

-Compétence résiduaire : pour toutes les matières qui ne sont pas expressément réservées à l'assemblée.

20. Comités

Le conseil décide de la création de comités spécialisés, qu'il charge de l'étude de questions particulières.

Les comités agissent sous la direction et le contrôle du conseil.

Ils sont constitués par les membres (effectifs) et les membres adhérents de l'association candidats à cette fonction et que le conseil décide de nommer.

Le conseil désigne, au sein de chaque comité, un directeur, chargé de la planification des activités et des communications avec le conseil, auquel il adresse un rapport d'activités au moins une fois l'an et en tout cas à chaque demande du

conseil.

A tout instant, le conseil peut, sans avoir à en justifier, remplacer en tout ou partie les membres d'un comité - y compris son directeur -, leur adjoindre d'autres membres, confier au comité des missions de complément ou de substitution, avec décharge to-tale ou partielle des missions existantes, ou le dissoudre.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

M0D 2.0

Le conseil règle souverainement, au cas par cas, toutes les modalités de fonction-nement des comités et tranche, sans motivation et sans appel, les litiges à cet égard. Les décisions du conseil ne créent, dans ce cadre, aucun précédent.

Les comités suivants sont actuellement constitués : le comité professionnel (Professional Committee), le comité scientifique (Scientific Committee), le comité des données (Database Committee), le comité d'analyse des données (Peer Review Committee), le comité d'accréditation (Accreditation Committee), le comité du collège de pathologie cardiaque (College for Cardiac Surgery), le comité d'admission des membres (Membership Committee).

21. Règlement d'ordre intérieur

Le conseil d'administration établit et met à jour le règlement d'ordre Intérieur. Il ne contiendra aucune clause incompatible avec les présents statuts.

Le projet du conseil doit être approuvé par l'assemblée générale (quorum de vote : deux tiers des voix).

22. Soumission des comptes et du budget

Chaque année et au plus tard six mois après la date de clôture de l'exercice social, le conseil d'administration soumet à l'assemblée générale, pour approbation, les comptes annuels de l'exercice social écoulé, ainsi que le budget de l'exercice suivant.

23. Pouvoirs des administrateurs

Pour la gestion journalière, un administrateur peut agir seul.

Les actes autres que de gestion journalière - y compris les actions judiciaires - doivent être autorisés par deux administrateurs.

Toute opération financière, au-delà de 1.500 ¬ , requiert un mandat spécial donné par deux administrateurs à un troisième.

Le président du conseil sera dans la semaine avisé de l'acte de gestion, journalière ou non, par l'administrateur qui l'aura exécuté ou qui y aura prêté son concours.

24. Responsabilité des administrateurs

Les administrateurs et les délégués à la gestion journalière ne sont responsables que de l'exécution de leur mandat et pour les fautes dans leur gestion.

De plus, ils peuvent être déclarés personnellement responsables de tout ou partie des engagements qu'ils prennent pour l'association sans avoir mentionné dans les écrits son nom, l'abréviation « asbl » ou l'adresse de son siège .

25. Conditions pour être administrateur - Représentativité

Peuvent être administrateurs

(1)les membres (effectifs)

(2)qui ont une résidence en Belgique et

(3)qui y exercent au moins en partie leur activité professionnelle.

Ces trois conditions déterminent la recevabilité des candidatures.

Le conseil d'administration examine la recevabilité et soumet les candidatures recevables au vote de l'assemblée générale.

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MOD 2 0

L'assemblée générale nomme, décharge ou révoque les administrateurs.

Le conseil ne pourra être composé de moins de quatre membres (effectifs) ni de plus de douze membres (effectifs).

Dans toute la mesure du possible, en fonction des candidatures et des suffrages, le conseil sera composé :

-d'un nombre égal de chirurgiens exerçant dans un hôpital universitaire et de chirurgiens exerçant dans un hôpital non-universitaire ;

-au sein de ce groupe, le nombre respectif de chirurgiens cardiaques et de chirurgiens thoraciques devrait correspondre à leur représentativité respective dans l'association ;

-enfin, le président et le vice-président devraient être de régime linguistique différent.

En cas de vacance temporaire de poste(s), les administrateurs restants, pourvu qu'ils soient au moins quatre, continuent à former le conseil d'administration , avec les mêmes pouvoirs que le conseil complet.

La vacance définitive peut entraîner la nomination d'administrateur(s) en remplacement.

26. Durée du mandat d'administrateur - Gratuité

Tout mandat d'administrateur est de quatre ans successifs.

Tous les quatre ans, le conseil d'administration est dès lors renouvelé.

Le mandat de simple administrateur est renouvelable.

L'administrateur dont le mandat est expiré reste en fonction jusqu'à son remplacement.

Le mandat d'administrateur est gratuit.

Disposition transitoire

Les anciens statuts continueront à s'appliquer aux administrateurs en place à la date du vote des nouveaux statuts. Ces administrateurs iront jusqu'au terme initial de leur mandat.

27. Fonctions au sein du conseil

Le conseil est composé d'un président, d'un vice-président, d'un trésorier, d'un secrétaire et de simples administrateurs.

PRESIDENT

Le président est proposé par le conseil d'administration et élu par l'assemblée générale.

Il est en fonction durant deux années et continue ensuite à siéger comme administrateur ordinaire.

Son mandat de président n'est pas renouvelable.

VICE-PRESIDENT

Le vice-président est proposé par le conseil d'administration et élu par l'assemblée générale.

Il est en fonction durant deux années.

Il a vocation à succéder au président, sous réserve de l'approbation de l'assemblée générale.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

A défaut, Il continue ensuite à siéger comme administrateur ordinaire.

Son mandat de vice-président n'est pas renouvelable.

TRESORIER

Il gère les revenus et les dépenses de l'association, ainsi que son patrimoine. Il est chargé de la perception des cotisations des membres. Il tient la comptabilité.

Le trésorier fera rapport à l'assemblée générale sur les comptes de l'exercice social écoulé et le budget de l'exercice suivant.

Le trésorier a la qualité de délégué à la gestion journalière.

Son mandat de quatre ans n'est, en principe, pas renouvelable, sauf si trois quarts au moins des membres du conseil en décident autrement.

SECRETAIRE

Ses fonctions comprennent :

tout le secrétariat proprement dit ;

-la convocation du conseil d'administration et de l'assemblée générale ;

la tenue du registre des décisions du conseil d'administration et de l'assemblée générale ainsi que du registre des membres (effectifs) ;

-toutes les formalités légales de dépôt de pièces au greffe du tribunal de commerce ; la conservation des archives de l'association.

Son mandat de quatre ans n'est, en principe, pas renouvelable, sauf si trois quarts au moins des membres du conseil en décident autrement.

CONVOCATION DU CONSEIL D'ADMINISTRATION

Au moins cinq jours avant la réunion, le secrétaire adresse aux administrateurs une convocation précise, avec ordre du jour. Le secrétaire dresse rapport des réunions, lequel sera consigné dans un registre ad hoc.

REELIGIBILITE

Un membre qui a occupé une fonction non renouvelable reste éligible à une autre fonction au sein du conseil.

28. Réunions

Le conseil d'administration se réunit au moins une fois l'an et chaque fois que le président le

juge nécessaire ou que trois administrateurs le demandent.

Il est présidé par son président ou, en cas d'empêchement, par le vice-président, ou, en cas d'empêchement de ce dernier, par l'administrateur présent le plus âgé.

29. Délibérations

Le conseil peut délibérer valablement si la majorité de ses membres est présente. Ses décisions sont prises à la majorité des membres présents ou représentés. Un administrateur ne peut représenter qu'un seul autre administrateur.

..

MOD 2.0

Volet B - Suite

Les abstentions n'interviennent pas dans le décompte des suffrages.

En cas de partage des voix, celle du président ou de son remplaçant est prépondérante.

30. Documents émanant de l'asbl - Mentions obligatoires

Tous les documents émanant de l'association mentionnent sa dénomination, le sigle « asbl » ainsi que l'adresse de son siège.

31. Actes de nomination ou cessation de fonctions - Publication

Les actes relatifs à la nomination ou cessation de fonctions des personnes à qui est confiée la gestion journalière et mandataires doivent être déposés au greffe du tribunal de commerce du lieu du siège de l'association et être publié aux annexes du Moniteur belge.

Ils mentionnent leurs nom, prénoms, domicile, date et lieu de naissance, leurs pou-voirs et leurs modalités d'exercice.

Autres dispositions

32. Exercice social

L'exercice social commence le premier janvier et se clôture le trente-et-un décembre de la même année.

33. Dissolution

Le patrimoine de l'association qui subsisterait éventuellement après liquidation est consacré à un but non lucratif, c'est-à-dire à une association ayant un but similaire ou connexe ou à une oeuvre de bienfaisance.

34. Interprétation

Les présents statuts sont établis en français et en néerlandais. Ces textes ont une valeur égale. L'un peut servir, au besoin, à l'interprétation de l'autre. En cas de divergence, seul le texte qui aura un effet utile prévaudra.

2. Modifications au Conseil d'Administration

Démissions

VAN RUYSSEVELT Patrick, rue de la Procession 11, 1460 Ittre, °Etterbeek 6 octobre 1957, 57.10.06-059.58 en tant que Président.

GOLDSTEIN Jacques, rue de la Treille 15, 1050 Bruselles, °Brussel, 28 décembre 1953, 53.12.28-369.85 en tant que Vice-Président.

Nominations

PONCELET Alain, rue Juliette Wytsman 43, 1050 Bruxelles, °Namur, 23 janvier 1968, 68.01.23.371.83 en tant que Vice-Président.

Prof. MEYNS, Secrétaire

i..Resèrve au Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/04/2011- Annexes du Moniteur belge

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Coordonnées
BELGISCHE VERENIGING VOOR CARDIO-THORACALE H…

Adresse
WINSTON CHURCHILLLAAN 11, BUS 30 1180 UKKEL

Code postal : 1180
Localité : UCCLE
Commune : UCCLE
Région : Région de Bruxelles-Capitale