VLAAMSE ERFGOEDBIBLIOTHEEK

Association sans but lucratif


Dénomination : VLAAMSE ERFGOEDBIBLIOTHEEK
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 807.182.728

Publication

11/10/2011
ÿþ" MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Ondernerningsnr : 807.182.728

Benaming

(voluit) : Vlaamse Erfgoedbibliotheek

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen

Onderwerp akte

AKTE VAN DE RAAD VAN BESTUUR VAN DE VZW VLAAMSE ERFGOEDBIBLIOTHEEK

1 HERBENOEMING BESTUURDERS

De Algemene Vergadering heeft in haar vergadering van 6 september 2011 te Turnhout de volgende twee

bestuurders herbenoemd voor een termijn van drie jaar:

de heer DELSAERDT Pierre

Heideland 68

2640 Mortsel

Rijksregistemummer: 63.10.20-139.72

Geboortedatum: 20.10.1963

Geboorteplaats: Leuven

en

de heer VERMEEREN Bruno, coördinator en vertegenwoordiger van de Vlaamse Vereniging voor

Bibliotheek, Archief en Documentatie vzw

Hoge Aardstraat 32

2610 Wilrijk

Rijksregisternummer: 64.06.04-389.04

Geboortedatum: 04.06.1964

Geboorteplaats: Deurne

2 NIEUWE SAMENSTELLING

De Raad van Bestuur bestaat uit:

BALCER Martine

Hertoginnenstraat 12

3512 Stevoort

Rijksregisternummer: 67.10.08-006.67

Geboortedatum: 08.10.1967

Geboorteplaats: Genk

COLLIER Melvyn

Naamsestraat 145

3000 Leuven

Rijksregistemummer: 47.07.31-481.13

Geboortedatum: 31.07.1947

Geboorteplaats: Bolson (Groot-Brittannië)

DELSAERDT Pierre, voorzitter

Heideland 68

2640 Mortsel

Rijksregisternummer: 63.10.20-139.72

Op de laatste btz van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Vo

beha

aan

Belg

Staat:

811153345

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

RECHTBANK

KOOPHANDEL

2 9 SEP. 2011

Griffie

ANTWERI'EN



Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Geboortedatum: 20.10.1963

Geboorteplaats: Leuven

NOORDERMEER Geertruida Cornelia

Lange Brilstraat 8

2000 Antwerpen

Rijksregisternummer: 57.09.16-500.86

Geboortedatum: 16.09.1957

Geboorteplaats: Hardinxveld-Giessendam (Nederland)

RENARD Anna

Bredabaan 635

2930 Brasschaat

Rijksregistemummer. 57.02.03-190-58

Geboortedatum: 03.02.1985

Geboorteplaats: Brasschaat

SPEECKE Lena

Vrijbosstraat 3

8020 Hertsberge

Rij ksreg istemu mmer: 57.04.03-278.81

Geboortedatum: 03.04.1957

Geboorteplaats: Oostende

VAN PETEGEM Sylvia

Zeger van Kortrijkstraat 2

9031 Drongen

Rijksregisternummer: 55.03.05-056.97

Geboortedatum: 05.03.1955

Geboorteplaats: Lokeren

VERMEEREN Bruno

Hoge Aardstraat 32

2610 Wilrijk

Rijksregisternummer: 64.06.04-389.04

Geboortedatum: 04.06.1964

Geboorteplaats: Deurne

3 OMVANG BEVOEGDHEDEN

Volgens de statuten heeft de Raad van Bestuur de volgende bevoegdheden:

§1. De Raad van Bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden met uitzondering van deze die door de wet of de statuten uitdrukkelijk aan de Algemene Vergadering zijn voorbehouden. De Raad van Bestuur treedt op als college.

§2. Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur als college is de vereniging ten aanzien van derden geldig gebonden door de gezamenlijke handtekening van de voorzitter van de Raad van Bestuur of diens gevolmachtigde en één lid van de Raad van Bestuur of diens gevolmachtigde, zonder dat deze ten aanzien van derden moeten doen blijken van enig besluit of van enige machtiging.

§3. Bovendien kan de Raad van Bestuur de bevoegdheid voor rechtshandelingen die buiten het dagelijks bestuur vallen, alsmede de bevoegdheid voor de vertegenwoordiging in en buiten rechte, bij eenvoudig besluit overdragen aan één of meer personen, al dan niet lid van de Raad van Bestuur. De bevoegdheid van de gevolmachtigden wordt precies afgebakend door de Raad van Bestuur, die eveneens de duur van het mandaat bepaalt. Het mandaat kan te allen tijde met onmiddellijke ingang door de Raad van Bestuur worden ingetrokken.

§4. De personen gemachtigd de vereniging te vertegenwoordigen kunnen vrijwillig ontslag indienen door een aangetekend schrijven te richten aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.

§5. De Raad van Bestuur zal een huishoudelijk reglement opstellen. Door dit huishoudelijk reglement mogen, zonder strijdig te zijn met de wet of de statuten, alle maatregelen worden getroffen in verband met de toepassing van de statuten en de regeling van maatschappelijke zaken in het algemeen.

4 UITOEFENING BEVOEGDHEDEN

Volgens de statuten kan de Raad van Bestuur slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de gewone meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering.

Ieder lid van de Raad van Bestuur dat een natuurlijke persoon is en elke vertegenwoordiger van een lid van de Raad van Bestuur dat een rechtspersoon is, is stemgerechtigd. De coördinator woont de vergaderingen van de Raad van Bestuur bij met raadgevende stem. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden van de Raad van Bestuur.

r

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

In geval van hoogdringendheid kunnen de besluiten van de Raad van Bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Hiervoor is vereist dat er vooraf een unaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvorming over te gaan. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt steeds dat er een beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoonconferentie.

AKTE VAN DAGELIJKS BESTUUR VAN DE VZW VLAAMSE ERFGOEDBIBLIOTHEEK

1 ONTSLAG

De Raad van Bestuur nam in haar vergadering van 6 september 2011 te Turnhout kennis van het ontslag uit

het Dagelijks Bestuur als ondervoorzitter van:

de heer COLLIER Melvyn

Naamsestraat 145

3000 Leuven

Rijksregisternummer: 47.07.31-481.13

Geboortedatum: 31.07.1947

Geboorteplaats: Bolson (Groot-Brittannië)

2 HERBENOEMDE LEDEN

De Raad van Bestuur herbenoemde in haar vergadering van 28 september 2011 te Brugge de volgende

bestuurders als lid van het Dagelijks Bestuur in de functie van:

2.1 VOORZITTER

de heer DELSAERDT Pierre

Heideland 68

2640 Mortsel

Rijksregisternummer: 63.10.20-139.72

Geboortedatum: 20.10.1963

Geboorteplaats: Leuven

2.2 SECRETARIS-PENNINGMEESTER

Mevrouw RENARD Anna

Bredabaan 635

2930 Brasschaat

Rijksregisternummer: 57.02.03-190-58

Geboortedatum: 03.02.1985

Geboorteplaats: Brasschaat

Het mandaat van deze bestuurders geldt voor een termijn van drie jaar.

3 NIEUW BENOEMD LID

De Raad van Bestuur aanvaarde in haar vergadering van 28 september 2011 te Brugge de volgende

bestuurder als lid van het Dagelijks Bestuur in de functie van ondervoorzitter:

Mevrouw BALCER Martine

Hertoginnenstraat 12

3512 Stevoort

Rijksregisternummer: 67.10.08-006.67

Geboortedatum: 08.10.1967

Geboorteplaats: Genk

Het mandaat van deze bestuurder geldt voor een termijn van drie jaar.

4 BEVOEGDHEDEN EN WERKING

Het Dagelijks Bestuur is volgens de statuten verantwoordelijk voor de lopende zaken en het dagelijks bestuur van de vereniging. Daarnaast kan de Raad van Bestuur ook bepaalde andere handelingen en taken delegeren aan het Dagelijks Bestuur.

Het mandaat van dagelijks bestuurder kan te allen tijde met onmiddellijke ingang door de Raad van Bestuur worden ingetrokken. De dagelijks bestuurders kunnen zelf ook ontslag nemen door een aangetekend schrijven aan de voorzitter van de Raad van Bestuur te richten.

5 BESLISSINGEN

Het Dagelijks Bestuur beslist volgens de statuten in samenspraak of collegiaal.

6 VERBINTENISSEN

Volgens de statuten worden alle bindende engagementen of vertegenwoordigingen van het Dagelijks

Bestuur door minstens twee personen ondertekend, onder wie de voorzitter van het Dagelijks Bestuur.

Luik B - verualp

7 NIEUWE SAMENSTELLING

Het door de Raad van Bestuur opnieuw samengestelde Dagelijks bestuur bestaat uit:

DELSAERDT Pierre, voorzitter

Heideland 68

2640 Mortsel

Rijksregistemummer: 63.10.20-139.72

Geboortedatum: 20.10.1963

Geboorteplaats: Leuven

MOD 2.2

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

BALCER Martine, ondervoorzitter Hertoginnenstraat 12 3512 Stevoort

Rijksregistemummer: 67.10.08-006.67 Geboortedatum: 08.10.1967 Geboorteplaats: Genk

RENARD Anna, secretaris-penningmeester Bredabaan 635

2930 Brasschaat

Rijksregisternummer: 57.02.03-190-58 Geboortedatum: 03.02.1985 Geboorteplaats: Brasschaat

Gedaan te Brugge op 28 septémber 2011

De voorzitter,

Pierre Delsaerdt

De secretaris-penningmeester, Ah Renard

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 11/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

28/04/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



*11065101"

Neergelegd ter griffie van de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen, op

Griffie

15APR2011

Ondernemingsnr : 807.182.728

Benaming

(voluit) : Vlaamse Erfgoedbibliotheek

(verkort)

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen

Onderwerp akte : Statutenwijziging Vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheek

De Algemene Vergadering van de vzw Vlaamse Erfgoedbibliotheek nam in haar zitting van 14 maart 2011 kennis van de beëindiging van het mandaat van de heer Luc Stammen als commissaris-revisor.

De Algemene Vergadering van de vzw keurde in haar zitting van 22 november 2010 unaniem een wijziging; van de statuten goed. De goedgekeurde statuten volgen hieronder:

HOOFDSTUK 1: NAAM  ZETEL  DOEL  DUUR

Artikel 1: Naam

De vereniging draagt de naam 'Vlaamse Erfgoedbibliotheek' en is een samenwerking tussen de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, de Universiteitsbibliotheek Antwerpen, de Openbare Bibliotheek. Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent, de Universiteitsbibliotheek Leuven en de Provinciale Bibliotheek. Limburg.

Artikel 2: Maatschappelijke zetel

De maatschappelijke zetel van de vereniging is gelegen te 2000 Antwerpen, Hendrik Conscienceplein 4, en

valt onder de bevoegdheid van de rechtbanken van Antwerpen.

Artikel 3: Doel

De vereniging wordt opgericht in toepassing van art. 38 van het decreet van 14 mei 2008 houdende de ontwikkeling, de organisatie en de subsidiëring van het Vlaams cultureel erfgoed.

De vereniging beoogt een structurele samenwerking tussen de zes in artikel 1 vermelde bibliotheken tot: stand te brengen. Zij vormen samen de Vlaamse Erfgoedbibliotheek met de volgende doelstellingen:

1.het afstemmen van het passieve collectiebeleid van de verschillende partners, waarbij gewerkt wordt met; thema- en zwaartepuntcollecties;

2.het uitbouwen van een actief collectiebeleid voor Flandrica en meer bepaald voor publicaties die vanuit: cultureel en historisch oogpunt of vanwege hun erfgoedwaarde voor Vlaanderen van belang zijn; hieraan: gekoppeld wordt tevens onderzoek gedaan naar de organisatie van een aanvullend decretaal depot;

3.het opbouwen en verspreiden van expertise in verband met de preservering en conservering van het: betrokken erfgoed;

4.het bibliografisch ontsluiten van erfgoedcollecties en de ontwikkeling van expertise over metadata en standaarden met betrekking tot erfgoedcollecties;

5.het digitaliseren van erfgoedcollecties;

6.het organiseren van een duurzame bewaring en terbeschikkingstelling van gedigitaliseerde en digitale erfgoedcollecties;

7.het organiseren van en meewerken aan communicatie- en publieksinitiatieven om de zichtbaarheid van; het veld van Vlaamse erfgoedbibliotheken te vergroten, en het opbouwen van expertise rond publiekswerking.

Deze doelstellingen hebben betrekking op de hele cultureel-erfgoedgemeenschap van de Vlaamse: Erfgoedbibliotheek.

Om haar doel te verwezenlijken kan de vereniging alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of: onrechtstreeks bijdragen tot de concretisering van deze doelstellingen, met inbegrip van bijkomstige: commerciële activiteiten, binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten. De opbrengsten van deze: activiteiten zullen volledig worden aangewend voor de verwezenlijking van de doelstellingen van de vereniging.

Artikel 4: Duur

De vereniging.wordt.opgericht voor onbepaalde duur. Zij, kan.te allen .tijde worden ontbonden.,

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso ; Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MQD 2.2

HOOFDSTUK 2: LEDEN

Artikel 5: Ledenaantal

Het ledenaantal bedraagt maximaal 15.

Artikel 6: Lidmaatschap

De aanvraag voor lidmaatschap gebeurt door een gemotiveerde brief gericht aan de Raad van Bestuur. De beslissing van de Raad van Bestuur wordt schriftelijk aan de aanvrager overgemaakt binnen een termijn van één maand na de beslissing. De Raad van Bestuur oordeelt op discretionaire wijze over een aanvraag tot lidmaatschap.

Artikel 7: Leden

Tot de vereniging kunnen van rechtswege, op hun eenvoudig verzoek, toetreden:

1.De Stad Antwerpen, vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, onder wie de directeur van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience;

2.De Universiteit Antwerpen, vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Universiteitsbibliotheek Antwerpen, onder wie de hoofdbibliothecaris van de Universiteitsbibliotheek Antwerpen;

3.De Stad Brugge, vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Openbare Bibliotheek Brugge, onder wie de directeur-bibliothecaris van de Openbare Bibliotheek Brugge;

4.De Universiteit Gent, vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Universiteitsbibliotheek Gent, onder wie de hoofdbibliothecaris van de Universiteitsbibliotheek Gent;

5.De Katholieke Universiteit Leuven, vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Universiteitsbibliotheek Leuven, onder wie de hoofdbibliothecaris van de Universiteitsbibliotheek Leuven;

6.De Provincie Limburg,vertegenwoordigd door 2 personeelsleden verbonden aan de Provinciale Bibliotheek Limburg, onder wie de directeur van de Provinciale Bibliotheek Limburg;

Daarnaast kunnen als lid worden aanvaard alle natuurlijke personen en/of rechtspersonen vertegenwoordigd door een natuurlijke persoon, met expertise op het terrein van erfgoedbibliotheken of op een van de domeinen waarop de Vlaamse Erfgoedbibliotheek zich toelegt.

Artikel 8: Engagement

Alle leden en hun vertegenwoordigers gaan de verbintenis aan zich op onpartijdige wijze en in onafhankelijkheid in te zetten voor de doelstellingen van de vereniging, onverminderd de behartiging van hun gerechtvaardigde persoonlijke belangen. De toetreding tot de vereniging impliceert de aanvaarding van de statuten en het huishoudelijk reglement en houdt de verplichting in tot het nakomen ervan.

De leden en hun vertegenwoordigers zijn, gezien hun actieve inzet, tot geen bijdrage verplicht.

Artikel 9: Einde lidmaatschap

Het lidmaatschap wordt opgeheven:

Lofwel door vrijwillig ontslag in te dienen bij aangetekend schrijven aan de Raad van Bestuur. Het ontslag

gaat in op de dag van ontvangst van dit schrijven;

2.ofwel door uitsluiting uitgesproken door de Algemene Vergadering met een meerderheid van twee derden

van de aanwezige of vertegenwoordigde stemgerechtigden.

Artikel 10: Aansprakelijkheid

De leden kunnen nooit persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de door de vereniging aangegane

verbintenissen.

Artikel 11: Aanspraken

Een lid dat ontslag neemt of dat wordt uitgesloten kan geen aanspraak maken op het bezit van de

vereniging of op reeds betaalde bijdragen, toegekende subsidies en dergelijke.

HOOFDSTUK 3: ALGEMENE VERGADERING

Artikel 12: Leden

De Algemene Vergadering is samengesteld uit alle leden van de vereniging. Ieder lid 'natuurlijke persoon' en elke vertegenwoordiger van een lid 'rechtspersoon' binnen de Algemene Vergadering beschikt over één stem. De leden van de Algemene Vergadering kunnen zich laten vertegenwoordigen door een ander lid, voorzien van een schriftelijk mandaat. Ieder lid mag slechts drager zijn van één schriftelijke volmacht.

Artikel 13: Bevoegdheden

Een besluit van de Algemene Vergadering is vereist voor alle gevallen waarin de wet of de statuten dit

vereisen, onder meer:

1.de wijziging van de statuten;

2.de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

3.de benoeming en de afzetting van de commissaris-revisor en het bepalen van zijn/haar bezoldiging;

4.de kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

5.de goedkeuring van de begroting en de jaarrekening;

6.de ontbinding van de vereniging;

7.de uitsluiting van een lid;

8.de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk.

Artikel 14: Werking

§1. De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen en beslissen wanneer minstens de helft van haar stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen.

§2. Over een statutenwijziging kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en beslissen wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer ten minste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Een statutenwijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Wanneer de statutenwijziging evenwel betrekking heeft op het doel of op de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en beslissen alsook de statutenwijzigingen aannemen met de hierboven bepaalde meerderheden ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Artikel 15: Bijeenroeping en agenda

De Algemene Vergadering komt samen op de dag, het uur en de plaats zoals in de uitnodiging vermeld staat en minstens eenmaal per jaar, vôôr 1 juli. De Algemene Vergadering komt samen op verzoek van ten minste één vijfde van haar leden. Zij vergadert bovendien telkens als de Raad van Bestuur beslist haar samen te roepen.

De agenda wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur. Alleen over de op de agenda vermelde punten mag, op straf van nietigheid, beslist worden, behoudens hoogdringendheid. Een toevoeging aan de agenda wegens hoogdringendheid kan enkel beslist worden bij een tweederde meerderheid van de aanwezigen.

Artikel 16: Uitnodiging

De uitnodiging voor de Algemene Vergadering geschiedt per brief of per e-mail. Zij bevat de agenda en

wordt minstens acht kalenderdagen voor de datum van de vergadering verzonden.

Artikel 17: Notulen

De goedgekeurde notulen van de bijeenkomst van de Algemene Vergadering worden op de zetel van de vereniging bewaard. Een afschrift van de notulen wordt opgestuurd aan de leden van de Algemene Vergadering.

Artikel 18: Voorzitterschap en secretariaat

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de Algemene Vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter van de Raad van Bestuur of door de oudste van de aanwezige leden van de Raad van Bestuur. De coördinator woont de vergaderingen van de Algemene vergadering bij met raadgevende stem.

Op de zetel van de vereniging wordt een register van de leden bijgehouden. Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel. Bovendien moeten alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van de leden in dat register worden ingeschreven binnen acht kalenderdagen.

Alle leden en hun stemgerechtigde vertegenwoordigers kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede de notulen en beslissingen van de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur en alle boekhoudkundige stukken van de vereniging. Derden die een belang aantonen, hebben het recht om inzage en/of afschrift van de notulen van de Algemene Vergadering te vragen. Ze richten hiertoe een schriftelijk gemotiveerd verzoek aan de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur oordeelt of het ingeroepen belang gerechtvaardigd is. De Raad van Bestuur kan deze bevoegdheid delegeren aan het Dagelijks Bestuur.

HOOFDSTUK 4: RAAD VAN BESTUUR

Artikel 19: Leden

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur. Hij bestaat uit minimaal 6 bestuurders:

1.De Stad Antwerpen, vertegenwoordigd door de directeur van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

of zijn/haar gevolmachtigde vertegenwoordiger;

2.De Universiteit Antwerpen, vertegenwoordigd door de hoofdbibliothecaris of zijn/haar gevolmachtigde

vertegenwoordiger;

3.De Stad Brugge, vertegenwoordigd door de directeur-bibliothecaris van de Openbare Bibliotheek Brugge

of zijn/haar gevolmachtigde vertegenwoordiger;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

4.0e Universiteit Gent, vertegenwoordigd door de hoofdbibliothecaris of zijn/haar gevolmachtigde vertegenwoordiger;

5.0e Katholieke Universiteit Leuven, vertegenwoordigd door de hoofdbibliothecaris of zijn/haar gevolmachtigde vertegenwoordiger;

6.0e Provincie Limburg, vertegenwoordigd door de directeur van de Provinciale Bibliotheek Limburg of zijn/haar gevolmachtigde vertegenwoordiger.

Het mandaat van deze bestuurders geldt voor een periode van 5 jaar en is hernieuwbaar.

Daarnaast kan de Raad van Bestuur worden uitgebreid met maximaal 3 bestuurders (natuurlijke personen en/of rechtspersonen vertegenwoordigd door 1 natuurlijke persoon) met expertise op het terrein van erfgoedbibliotheken of op een van de domeinen waarop de Vlaamse Erfgoedbibliotheek zich toelegt. Het mandaat van deze bestuurders geldt voor een termijn van 3 jaar en is hernieuwbaar.

Het aantal leden van de Raad van Bestuur dient steeds lager te zijn dan het aantal leden van de Algemene Vergadering.

Artikel 20: Beraadslaging en stemming

De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de gewone meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering.

Ieder lid van de Raad van Bestuur dat een natuurlijke persoon is en elke vertegenwoordiger van een lid van de Raad van Bestuur dat een rechtspersoon is, is stemgerechtigd. De coördinator woont de vergaderingen van de Raad van Bestuur bij met raadgevende stem. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden van de Raad van Bestuur.

In geval van hoogdringendheid kunnen de besluiten van de Raad van Bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Hiervoor is vereist dat er vooraf een unaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvorming over te gaan. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt steeds dat er een beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoonconferentie.

Artikel 21: Voorzitter, ondervoorzitter, secretaris-penningmeester

De Raad van Bestuur duidt onder haar leden een voorzitter en een ondervoorzitter aan. De Raad van Bestuur duidt ook een secretaris-penningmeester aan, die niet noodzakelijk lid van de vereniging is. Hun mandaat geldt voor 3 jaar en is hernieuwbaar.

Artikel 22: Volmacht

De stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kunnen zich op een vergadering van de Raad van Bestuur laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde afgevaardigde van de rechtspersoon die zij vertegenwoordigen of door een ander stemgerechtigd lid, op voorwaarde van een schriftelijke volmacht. Niemand mag drager zijn van meer dan één volmacht.

Artikel 23: Ontslag

De leden van de Raad van Bestuur kunnen vrijwillig ontslag indienen door een aangetekend schrijven te richten aan de voorzitter van de Raad van Bestuur. Bestuurders kunnen ook te allen tijde door de Algemene Vergadering afgezet worden.

Artikel 24: Bevoegdheden

§1. De Raad van Bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden met uitzondering van deze die door de wet of de statuten uitdrukkelijk aan de Algemene Vergadering zijn voorbehouden. De Raad van Bestuur treedt op als college.

§2. Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur als college is de vereniging ten aanzien van derden geldig gebonden door de gezamenlijke handtekening van de voorzitter van de Raad van Bestuur of diens gevolmachtigde en één lid van de Raad van Bestuur of diens gevolmachtigde, zonder dat deze ten aanzien van derden moeten doen blijken van enig besluit of van enige machtiging.

§3. Bovendien kan de Raad van Bestuur de bevoegdheid voor rechtshandelingen die buiten het dagelijks bestuur vallen, alsmede de bevoegdheid voor de vertegenwoordiging in en buiten rechte, bij eenvoudig besluit overdragen aan één of meer personen, al dan niet lid van de Raad van Bestuur. De bevoegdheid van de gevolmachtigden wordt precies afgebakend door de Raad van Bestuur, die eveneens de duur van het mandaat bepaalt. Het mandaat kan te allen tijde met onmiddellijke ingang door de Raad van Bestuur worden ingetrokken.

§4. De personen gemachtigd de vereniging te vertegenwoordigen kunnen vrijwillig ontslag indienen door een aangetekend schrijven te richten aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.

§5. De Raad van Bestuur zal een huishoudelijk reglement opstellen. Door dit huishoudelijk reglement mogen, zonder strijdig te zijn met de wet of de statuten, alle maatregelen worden getroffen in verband met de toepassing van de statuten en de regeling van maatschappelijke zaken in het algemeen.

Artikel 25: Bevoegdheden inzake personeel

De benoeming, het ontslag en de vaststelling van de bezoldigingen van het personeel worden door de Raad

van Bestuur geregeld.

"

r

.r

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011- Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

Artikel 26: Werking

De Raad van Bestuur vergadert zo dikwijls als de belangen van de vereniging dit vereisen.

Artikel 27: Uitnodiging

De Raad van Bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter of, bij diens afwezigheid, van de

ondervoorzitter.

Artikel 28: Agenda

De Raad van Bestuur beraadslaagt slechts over de agendapunten die op de agenda vermeld staan. Onderwerpen die niet op de agenda staan kunnen slechts bij tweederde meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur worden geagendeerd.

Artikel 29: Notulen

De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden vastgelegd in notulen. Deze notulen worden in de eerstvolgende vergadering goedgekeurd. De notulen worden op de zetel van de vereniging bewaard. Een afschrift van de notulen wordt opgestuurd naar de leden van de Raad van Bestuur.

HOOFDSTUK 5: DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 30: Aanstelling

Het Dagelijks Bestuur wordt aangesteld door de Raad van Bestuur.

Artikel 31: Bevoegdheden en werking

Het Dagelijks Bestuur is verantwoordelijk voor de lopende zaken en het dagelijks bestuur van de vereniging. Daarnaast kan de Raad van Bestuur ook bepaalde andere handelingen en taken delegeren aan het Dagelijks Bestuur.

Het mandaat van dagelijks bestuurder kan te allen tijde met onmiddellijke ingang door de Raad van Bestuur worden ingetrokken. De dagelijks bestuurders kunnen zelf ook ontslag nemen door een aangetekend schrijven aan de voorzitter van de Raad van Bestuur te richten.

Artikel 32: Regelmaat van de vergaderingen

Het Dagelijks Bestuur vergadert in principe maandelijks.

Artikel 33: Beslissingen

Het Dagelijks Bestuur beslist in samenspraak of collegiaal.

Artikel 34: Verbintenissen

Alle bindende engagementen of vertegenwoordigingen van het Dagelijks Bestuur worden door minstens

twee personen ondertekend, onder wie de voorzitter van het Dagelijks Bestuur.

HOOFDSTUK 6: BEGROTING, REKENING

Artikel 35: Controle

De Algemene Vergadering stelt op voordracht van de Raad van Bestuur een extern accountant aan, die jaarlijks de financiële toestand van de vereniging, haar rekening en balans en de regelmatigheid van haar financiële operaties controleert, er een verslag van opmaakt en ter goedkeuring voorlegt aan de Algemene Vergadering.

Artikel 36: Boekjaar

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december van elk jaar. In afwijking van voorgaande bepaling loopt het eerste boekjaar tot 31 december 2009. Na afsluitingsdatum van het boekjaar legt de Raad van Bestuur de jaarrekening van het voorbije boekjaar alsook de begroting van het volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. Na goedkeuring van de jaarrekening en de begroting verleent de Algemene Vergadering kwijting aan de Raad van Bestuur en aan de commissaris-revisor.

Het batig resultaat van de resultatenrekening vergroot het vermogen van de vereniging. Het kan onder geen beding aan de leden worden uitgekeerd als dividend.

Rekeningen en begrotingen worden ten minste veertien kalenderdagen voor de jaarlijkse Algemene Vergadering aan alle leden toegezonden. Zij kunnen inzage vorderen  doch alleen op de zetel van de vereniging  van alle bescheiden waarop de jaarrekeningen en jaarbegrotingen steunen.

Artikel 37: Inkomsten

De vereniging kan alle mogelijke inkomsten trachten te verwerven om haar doelstellingen en opdrachten te

realiseren, het aanvaarden van subsidies, giften en legaten inbegrepen.

MOD 2.2

Voor- Luik B - vemulg

behouden ." -----' ----- - -

v n H~~~~~~~~7~~~i~~~~~~~~Y~~~~p~~i~~----' ---'-- -'- '- - - - ~

aan het. .

belgisclit

Staatsblad

Behoudens de gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding van rechtswege kan de Algemene 'Vorgodehng slechts tot ontbinding besluiten op de wijze zoals bepaald door de wet. In geval van vrijwilligei ontbinding benoemt de Algemene Vergadering, of bij gebreke daarvan de rechtbank, één of meer vereffenaars. ; Zij bepaalt hun bevnmgdheid, alsmede de vereffeningsvoorwaarden. Na aanzuivering van het passief zal het actief worden overgedragen aan de Vlaamse Gemeenschap.

Artikel 39 Voor de gevallen waarin deze statuten niet vuomÜan, geldt de wet van 27 juni 1921 betreffende da; !voren|gingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, zoals meerdere malen gewijzigd.

~

p~naOo|oaonü An Renard

|

Voorzitter Secretaris-penningmeester

~ .

°

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste biz. van Luik 8 vermelden Naam en hoedanigheid van de instrurnenterende notaris,

bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
VLAAMSE ERFGOEDBIBLIOTHEEK

Adresse
CONSCIENCEPLEIN 4 2000 ANTWERPEN

Code postal : 2000
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande